Jumat, 06 April 2012

10 Destinasi Menarik Australia

Posted by alex marz 17.36, under , | No comments

Adakah anda gemar melancong ke luar negara,jika ya mungkin Australia pilihan yang tak kurang hebatnya untuk destinasi pilihan anda.Di sini saya nak membawa anda mengenali 10 tempat yang menarik dan patut anda lawati semasa lawatan Australia anda.
Berikut adalah 10 daripada keajaiban semula jadi di Australia.
1. Great Barrier Reef
Satunya benda hidup di Bumi boleh dilihat dari angkasa, ia dilahirkan 25 juta tahun lalu. Terumbu sistem yang terbesar di dunia yang seluas 3,000 kilometer di luar pantai Queensland mempunyai 400 jenis karang dan 1,500 spesies ikan tropika. Indah tetapi berharga, pencemaran dan peningkatan pelancongan mengancam masa depannya.
2. Uluru
Sebuah tapak suci kepada orang Anangu pribumi, yang meminta individu supaya tidak memanjat batu pasir monolit 450 kilometer barat daya Alice Springs di Uluru-Kata Tjuta National Park. Ia adalah 348 meter tinggi dengan lilitan sebanyak 9.4 kilometer. Ia terkenal dengan corak warna yang berbeza, terutamanya pada waktu matahari terbit dan matahari terbenam.
3. Shark Bay
Kira-kira 800 kilometer ke utara Perth di pantai barat Australia, pantai berbentuk W-Shark Bay berbatu batu kapur, bukit-bukit pasir putih dan cenuram 1,500 kilometer panjang. Teluk itu mempunyai banyak semenanjung cetek dan rumah kepada 10,000 dugong, serta banyak spesies terancam, ikan lumba-lumba dan laut rumput yang paling pelbagai di dunia.
4. Yang Pinnacles
 Tiga jam perjalanan utara Perth, pembentukan batu kapur ini telah tercipta 30 ribu tahun lalu apabila lautan surut meninggalkan deposit daripada kerang di pantai. Pinnacles meningkat beberapa meter daripada pasir di Nambung Taman Negara, yang merupakan rumah kepada kanggaru kelabu, emu dan reptilia.
5. Twelve Apostles


Hakisan mencipta susunan batu kapur yang boleh dilihat dari Great Ocean Road, di luar pantai Victoria, di mana ia terus terhakis. Walaupun yang dinamakan Twelve Apostles, terdapat hanya sembilan yang dinamakan, tetapi selepas runtuhan baru-baru ini, kini tinggal 8. Asasnya ia menghakis pada kadar dua sentimeter setahun.
6. MacKenzie Falls
Air terjun terbesar di kanggaru dipenuhi Grampians Taman Negara, pelbagai batu pasir gunung yang meningkat dari dataran 235 kilometer barat Melbourne. Di MacKenzie Falls, air jatuh 30 meter ke dalam gaung, sepanjang tahun, dan mengeluarkan kabus pelangi di bawah sinar matahari.
7. Pulau Fraser
Pasir pulau terbesar di dunia, 123 kilometer panjang dan sehingga 22 kilometer lebar, terletak di hujung yang lurus Great Sandy. Ia mempunyai hutan hujan, gumuk pasir setinggi 240 meter, 100 tasik air tawar dan hidupan liar yang pelbagai termasuk dingoes banyak.
8. Kakadu
Meliputi 20 ribu kilometer persegi biodiversiti tropika, termasuk 1.700 spesies tumbuhan, Kakadu terletak 171 kilometer tenggara Darwin. Ia mengandungi dataran banjir, rumah pangsa pasang surut dan negara batu. Ia diliputi dalam ukiran batu Orang Asli dan kontroversi, mempunyai lombong uranium. Ia juga rumah kepada buaya air tawar dan air masin, jadi hati-hati.
9. Blue Mountains
Tubir gunung antara barat dua jam pemanduan dari Sydney, minyak eucalyptus daripada pokok-pokok gusi memberi panorama warna hijau. Dari Echo Point, atas rabung Great Dividing Range, pembentukan batu kapur, Three Sisters, naik dari penara batu pasir dan gaung sedalam 760 meter. Ia mengandungi beberapa spesis tumbuhan yang tertua di dunia termasuk Wollemi pain, bersamaan botani dinosaur.
10. Bungle Bungles
Di rantau barat laut benua, bongkahan batu kapur 350 juta tahun di Bungle Bungles / Purnululu National Park pelbagai batu pasir pekat yang meningkat kepada 578 meter. Gaung, kolam renang tropika dan gua adalah rumah kepada mamalia yang unik dan hidupan liar.

0 comments:

Posting Komentar

AbouT Me

Mengenai Saya

Foto saya
Saya Ingin Belajar Dari Hasil Postingan Yang Saya Share Kembali, Saya Tidak Pintar ,Saya Tidak Mahir, Saya Pun Tidak Sok Tahu, Kami Ingin Lebih Mengenal Atau Kami Ingin Sekali Belajar !!

ViSiToR

-=Alex-Marz-Onlin=-

FaVoriT

Entri Populer